За Никола Минев в книгата на Севдалин Стефанов "Класическата китара във Варна"
     Един от пионерите на класическата китара във Варна, който допринася за полагането на професионалните основи в развитието на инструмента в България. Дългогодишен преподавател, обучил и възпитал много китаристи. Концертен изпълнител с многобройни солови концерти у нас и в чужбина. Участва в дуети с цигулка, виолончело, флейта, пиано, глас и китара. Солист е на камерни състави и оркестри.
     Никола Атанасов Минев е роден на 11 юли 1944 г. в село Зая, близо до Дряново. На 14 години започва да свири на мандолина, а по-късно и на китара.
    През 1968 г. заминава за Москва, където усъвършенства професионалното си майсторство при Александър Иванов - Крамской.
    След завръщането си в България се установява във Варна, където започва работа като ппреподавател и концертен изпълнител.
     През 1971 г. осъществява първите си записи в Радио Варна (съвпада с периода, когато записва и Любен Хараламбиев).
    Никола Минев живее в гр. Варна в периода 1968-1984 година. Изявите му привличат вниманието на ръководството на ОД „Музика” - Варна и през 1979 г. той е включен в концертната програма на дружеството. Участва редовно в „Лирични понеделници”, свири в „Дуо виолончело и китара”, като солист на камерен ансамбъл, сътрудничи в театъра. Осъществява поредица от концерти: „Дом народен флот” (20.12.1979 г.); зала „Корабостроител” (17.03.1981 г.); зала „Дом народен флот” (18.12.1986 г.) и други. Концертите на Никола Минев предизвикват истински възторг сред публиката. Изпълнява творби на най- добрите композитори за класическа китара и транскрипции от други инструменти за китара. Има стабилна техника и притежава отлично самообладание като изпълнител.
    Наред с редовната концертна дейност Никола Минев изнася и многобройни концерти в училища и техникуми, където освен като отличен интерпретатор изпъква и като добър лектор, съумял да прикове вниманието на ученическата аудитория с увлекателни разкази за особеностите на инструмента и изпъл- няваните автори. В този период прави и първите си опити в областта на лютиерството, търсейки по-добър звук и удобство при свирене. В периода 1984 - 1992 г. Никола Минев живее и работи в София, където продължава концертната си и лютиерска дейност.
Отзиви за концерти на Никола Минев
    „На 11 февруари 1987 г. един сравнително рядък за нашите музикални подиуми инструмент-класическата китара-привлече вниманието на столичната публика. Никола Минев, чието изкуство е познато и ценено у нас и в чужбина, изнесе концерт в камерната зала „България”. „Той изпълни творби от Джулиани, Моцани, Таррега, Вила-Лобос, Албенис, Гранадос и други. (В ефир звучи „Андалуски танц” No. 5 от Енрике Гранадос).”
„Класическата китара е инструмент, подходящ за истинска камерна атмосфера и Никола Минев очевидно владее изкуството да създаде интимен контакт със слушателя. (Звучи „Кубински танц”) Това беше „Кубински танц”, изпълни Никола Минев.”
Радио „Христо Ботев”, рубрика  „Музикални хоризонти”, 12 февруари 1987 г., 21:30 ч.
    „Четири концерта в Кюстендил и Дупница, 4 и 5 март 1986, 21 и 22 януари 1987 година.
    За да се усети истинската атмосфера на изпълнителското изкуство на Никола Минев, трябва да си сред публиката - многобройна, възторжена, умееща да цени реалните стойности на този жанр.
    Прелестна звучност, деликатни нюанси, високо изпълнителско изкуство... Изказвам своята благодарност на този забележителен изпълнител.”

           
Г. Георгиев, директор на ОД „Музика” - Кюстендил
           
Солов
концерт
в
Камерна
Зала "България"

(11.02.1987)
    „Два концерта на Никола Минев във Великотърновски окръг, на 15 декември 1986 г. в гр. Свищов и на 16 декември 1986 г. във Велико Търново. Блестящо изпълне- ние, висок професионализъм, разнообразен репертоар… Публиката го дари с много аплодисменти... С голямо удоволствие бихме организирали още концерти на Нико- ла Минев в нашия окръг…”

                   И. Узунов, директор на ОД „Музика” - Велико Търново
Програма
(Рецитал на 18 декември 1986 г. в концертна зала на ДНФ - Варна)
I
II
                Г. Санс:               - Павана
                                             - Еспаньолета
                                             - Сарабанда
                                             - Галярда и Виляно
                                             - Рухеро и Парадетас
                М. Джулиани:     - Тема и вариации (Лендлер)
                Х. Феррер:           - Капричио
                Х. Аркас:             - Болеро (Лос Панадерос)
                Е. Вилла-Лобос: - Прелюдии № 1, 3, 4
            Фр. Таррега:     - Спомени за Аламбра
                                       - Арабско капричио
            Е. Гранадос:      - Андалуски танц
            И. Албенис:       - Астуриас (Легенда)
            Анонимно:        - Кубински танц
            М. Льобет:        - Каталонска песен
                                         (Завещанието на Амелия)
            К. Рисути:         - Аржентински танц "Милонга"
            Р. Пипо:            - Песен и Танц №1
Концерти с Камерен оркестър "Аркадия": 2 концерта в зали 5 и 7 на НДК - София, 2 концерта в Пампорово,
1 концерт в Самоков; 1 концерт в Перник с Камерен оркестър „Орфей” с диригент Райчо Христов
(всички през 1987 г.)
                 Антонио Вивалди
                  
             Концерт за китара и оркестър
                         
                           1 - Allegro giusto

                                2 - Largo

                               3 - Allegro

                                 Солист:

                           Никола Минев
    Никола Атанасов Минев прави първите си опити в областта на лютиерството, търсейки по-добър звук и повече удобство при свирене. Започва с ремонти, а по-късно разглобява собствения си инструмент и преправя цялата му конструкция. Първата си китара изработва през 1973 година. Този инструмент, както и следващите няколко, са закупени от различни български китаристи и това го насърчава да продължи работата си. Започва да обогатява знанията си, изучавайки инструментите на много от гостуващите в България китаристи, между които: Пако Карбонел, Раул Малдонадо, Мигел-Анхел Жироле и други. През 1979 г. представя две свои китари на фестивал в Естергом (Унгария), където музиканти от различни страни, между които Лео Брауер, Костас Коциолис, Дейвид Ръсел и други, дават добри отзиви за тях. Това го стимулира да се отдаде изцяло на китарното лютиерство. В периода 1984 - 1992 г. Никола Минев живее и работи в гр. София, където създава около 60 китари. През 1992 г. той е поканен от фондация „Карлос Гомес” да основе лютиерско ателие в консерваторията към фондацията в гр. Белем (Бразилия), в което да се ремонтират всички видове класически струнни инструменти и да се обучават ученици на лютиерство. Наред с поддръжката на около 300 инструмента, той има възможността да изработва и собствени, като освен китари започва да прави и цигулки, лъкове за щрайхови инструменти, терцкитари и кавакиньо (мини китара).
Престоят в Бразилия му дава възможност да изследва амазонските дървесни видове, подходящи за изработване на различни инструменти. Така в джунглата на Амазония изследва непознат за музикалния свят вид бразилски палисандър (Jacaranda - Dalbergia Spruceana Bth.), който се оказва по- акустичен от известния бразилски рио-палисандър (Dalbergia Nigra Bth.). Никола Минев представя свои инструменти на изложба на класически китари в Сао Паоло. Малко преди завръщането си в България през 2003 г. организира конкурс с награда китара. Конкурсът и наградата са спечелени от бразилския китарист Маурисио Гомес, който сега учи в Испания. На инструменти, изработени от Никола Минев, свирят изпълнители от САЩ, Япония, Бразилия, Аржентина, Португалия, Венецуела, Испания, Гърция, Сърбия и България. За добрата му и ползотворна работа по време на неговото пребиваване в Бразилия напомня и топлото благодарствено писмо, отправено към него по повод на завръщането му в България:
                              Правителство на щата Пара
                                 Фондация Карлос Гомес
                                 Белем, 20 декември 2002
 
   Проф. Лютиер
   Никола Минев
   Тук
 
 Уважаеми професор Никола,
в продължение на 11 години, през които имахме привилегията да съжителстваме с Вас, се научихме да уважаваме и открихме как по нов начин да се отнасяме към музикалните инструменти, които са част от нашето всекидневие в тази музикална институция, постигайки по този начин сред преподавателите и учениците един нов поглед върху ползата от полезния живот на инструментите и подобрявайки артистичните успехи на цяла плеяда музиканти. Бихме желали в този момент да Ви благодарим за търпението, за всеотдайността и че ни показахте едно професионално отношение, откривайки нови пътища за младите и възрастните в нашия щат. Факт е, че благодарение на вас една професия се включи като обещаваща перспектива, която ще позволи други възможности за пазара на труда, ще облекчи социалните напрежения и ще подобри стандарта на живот на много младежи, които се интересуват от продължаването на процеса, в който Вие бяхте пионер. Ще бъдем винаги на Ваше разположение, надявайки се, че един ден ще можем да се отблагодарим за цялото Ви посвещение и познание, които обновяват възможностите за развитие в областта на конструирането и поддръжката на музикални инструменти, така необходими в нашия район. Изразяваме нашето преклонение и висока оценка, желаейки много успех и щастие при вашето завръщане в България.
  С внимание:
 
  Пауло Жозе Кампос де Мело
  Суперинтендант
                         GOVERNO DO ESTADO DO PARA
      SECRETARIA ESPECIAL DE ESTADO DE PROMOCAO SOCIAL
 
                              Belem, 20 de dezembro de 2002.
   
 Prof. Luthier
 Nikola Minev
 Nesta
 
  Prezado Professor Nikola,
Ao longo de 11 anos em que tivemos o privilegio de conviver com V.Sa. aprendemos
a respeitar e descobrimos novas formas de lidar com os instruments que fazem parte do dia a dia desta Instituicao, conseguindo desta forma incutir em professores e alunos uma nova visao sobre a vida util dos mesmos, melhorando o desempenho de toda uma classe artistica.
Gostariamos nesse momento de agradecer pela paciencia, pela dedicacao e pelo fato de ter proporcionado uma visao profissional, abrindo novos caminhos para jovens e adultos em nosso Estado.
E fato que, gracas a V. Sa. uma profissao se apresentou em um quadro promissor, que vai permitir que outras opcoes no mercado de trabalho, aliviem tensoes sociais e melhorem o padrao de vida de muitos jovens interessados em dar continuidade ao processo em que V. Sa. foi pioneiro.
Estaremos sempre a disposicao, esperando poder um dia retribuir toda a dedicacao e conhecimento que renovaram as possibilidades de desenvolvimento da area de construcao e manutencao de instrumentos musicais, tao primordiais na nossa regiao.
Manifestamos a nossa admiracao e apreco, desejando muito sucesso e felicidade no vosso retorno a Bulgaria.
  Atenciosamente,
 
  Paulo Jose Campos de Melo
  Superintendente

 

Л. Хараламбиев, Лаура Алмерих и
Никола Минев с квартет "Тарраго"
От 2003 г. Никола Минев отново живее и работи в София, където продължава да изработва класически китари. За инструментите използва Германски смърч, кедър от Канада, смърч от Северна Америка и кедър от Аляска за горните дъски, а за царгите и дъното - жакаранда (висококачествен бразилски палисандър) от района на Амазонка и рио-палисандър.
(На снимката вляво с китара на Никола Минев)
  За класическата китара във Варна през този        ранен период получаваме представа от               спомените на Никола Минев:

Яни Узунов, квартет "Тарраго"
и Никола Минев
Навремето във Варна китарата беше позната предимно като инструмент за компании и забавление. Песнички, акордчета няколко, всичко живо свиреше по слух… И не само във Варна… Е, да не си кривя душата, имаше и такива, които бяха стигнали донякъде, ама като в първи клас в учили- ще. Затова, когато се случи да дойде някой китарист от „загнилия" Запад, това беше голям празник. Някъде към 1971 г. имаше смесен концерт в ДНФ в който участваше и норвежецът Пер Олаф Хедлунд, който изсвири 4 - 5 неща доста прилично.

Atahualpa Yupanqui

Доста отдавна във Варна

свири и аржентинецът

Atahualpa Yupanqui.

Носеха се легенди за него,

но той е певец - китарист...


Симеон Симов и Пако Карбонел, 1974 г.
    Следва Пако Карбонел, 1974 г. в Македонския дом. Прекрасен музикант, в програмата си имаше музика от предкласика до съвременна. Познавач на стиловете, испанец, който не приличаше на испански китарист, а на световен. По това време живееше в Швейцария, но оттогава повече нищо не знам за него. Нищо не успях да намеря... Не е за вярване, че никой нищо не е писал за него. Помня го добре не само като китарист, но и като човек. По това време се занимавах и с конструиране на китари. Помолих Пако да му разгледам китарата, но той веднага трябваше да пътува за следващия си концерт в Шумен с влак през нощта. Каза ми, че ако мога да пътувам с него за Шумен и ако има къде да разгледам китарата (Рамирес), ще ми я остави да я проуча на спокойствие. Пристигнахме в полунощ в Шумен и пред хотела той ми даде китарата, като ми каза само да я оставя на следващия ден на рецепцията в хотела поне два часа преди концерта му и да бъде настроена (позволи ми да разхлабя струните, за да мога да проуча и вътрешността).
Нямам думи… просто ГОЛЯМ ЧОВЕК!!!

Раул Малдонадо (в средата) на летище Варна, 1975 г.
Раул Малдонадо представи своя концерт в ДНФ
(Дом народен флот) през 1975 година.
Свири предимно свои произведения на базата латиноамерикански фолклор и беше много емоционален. Китарата му беше страхотна, на френския майстор Даниел Фридерих. Още ми звучи в главата...

Никола Минев и Ирма Костансо, Буенос Айрес, 1995
Ирма Костансо ! Прекрасен музикант ! Перфектен звук и тембри ! Концертът във Варна бе през 1976 в зала „Корабостроител”. Тя имаше концерти още в Пловдив, Нова Загора и Сливен. Съпровождах я през цялото време, докато отпътува от София. През 1995 г. тя ме покани за около 10 дни да щ гостувам в Буенос Айрес, където прекарах чудесни моменти. Разведе ме из целия възхитителен град, бях на различни концерти, включително и в известния Театър Колон (Teatro Colon) на концерт на симфоничния оркестър (в него свиреха и трима българи)…
Много силно впечатление ми направи и концерта на американеца Уйлям Матюс. Той се състоя в залата на Македонския дом през 1978 г. и беше в две части. В първата част свири на лютня, а във втората на китара. Спомням си, че и репертуара му беше много добре подбран. Имаше музика от всички епохи и свиреше отлично и на двата инструмента. Той посети Варна и втори път. Концертът му беше на 25 февруари 1982 година.

Никола Минев и Уйлям Матюс, Варна 1978 г.
Наистина е жалко, че днес вече няма много информация за тези прекрасни музиканти. Явно те ще останат единствено в спомените и мислите на хората от моето поколение. Тези, които имахме щастието да присъстваме и лично да се насладим на техните прекрасни изпълнения. Чувствам се щастлив, че имах привилегията да се запозная с такива китаристи, изпълнители от световна величина. Възхитителен е начинът, по който говори Никола Минев за гостуващите китарни изпълнители във Варна. По неговите думи можем да разберем колко са били впечатляващи срещите с тези артисти, носители на световните традиции в областта на китарното изкуство. Превръщането на изкуството в осъзната мисия за духовно израстване е от изключително значение за развитието на културните процеси в България през изминалия век.
Стихотворение на варненския поет Богомил Тодоров, публикувано във в. „Народно дело”, вдъхновено от концерт на Никола Минев в зала „Корабостроител” - Варна, 17 март 1981 г.                    Концерт за класическа китара
                                   на Никола Минев
 
            Китарата - с извивки на жена или момиче.
            Китарата, притихнала интимно в твоя скут,
            е нямата заложница и твое светло вричане
            в изкуството, в каторжния му титаничен труд.
            Вглъбяваш се неистово: до сетива и тяло,
            до облачната висота на своя дух вглъбен.
            Успехи аплодирала, немяла при провали,
            тъмнее - кратер - залатa...
            И блед, и вдъхновен,
            притискаш до гърдите си ревнивото и тяло,
            обсебвало те в нощите, изпивало те цял.
            Под пръстите магически внезапно оживяла,
            река от звуци руква - кой би я удържал !
            И няма край водата ", потекла безпределна:
            от полети, страдания, от страсти и борби
            плете, преплита кръгове от живи и умрели,
            от радостни стремежи и нерадостни съдби.
            Тъмнее кратер - залата, но нещо я събужда:
            клокочи глухо лавата, надига се, бучи...
            Това ли е дуендето на Лорка, драги друже,
            в безкрайното изгаряне пред чуждите очи ?
 Концерти на Никола Минев организирани от Държавно обединение „Музика” и други
(непълен списък, на база само запазени програми и афиши)

1967 г. - Дряново, Соло и Дует с Йордан Терзийски (от Пловдив)
1969 - 1984 г. - Варна, многобройни музикално-възпитателни концерти и музикален съпровод на поетични рецитали, записи в Радио Варна
12.05.1975 г. - Варна, рецитал в Университет (ВМЕИ)
25.05.1975 г. - Варна, рецитал в зала на Музикална школа
20.12.1979 г. - Варна, редовен концерт, зала "ДНФ"
17.03.1981 г. - Варна, редовен концерт, зала "Корабостроител" и солист на Камерен ансамбъл – Вивалди, Концерт Ре-мажор
1981 г. - Варна, редовен концерт, Концерт с камерен оркестър Варна
17-19.02.1986 г. - Сливен, редовен и музикално-възпитателни концерти
04.03.1986 г. - Кюстендил, редовен концерт
05.03.1986 г. - Радомир, редовен концерт
14.05.1986 г. - Хасково, редовен концерт
07.10.1986 г. - Ямбол, редовен концерт
08.10.1986 г. - Нова Загора, редовен концерт
09.10.1986 г. - Сливен, редовен концерт
15.10.1986 г. - Благоевград, редовен концерт
10.12.1986 г. - Монтана, редовен концерт
15.12.1986 г. - Свищов, редовен концерт
16.12.1986 г. - Велико Търново, редовен концерт
18.12.1986 г. - Варна, редовен концерт, зала "ДНФ"
1986 г. - Самоков, редовен концерт, Концерт с камерен оркестър "Аркадия"София
1987 г. - София, зали 5 и 7 на "НДК", 2 редовни концерта, Концерт с камерен оркестър "Аркадия"София
1987 г. - Пампорово, 2 редовни концерта, Концерт с камерен оркес-тър "Аркадия"София
1987 г. - Перник, редовен концерт, Концерт с камерен оркестър "Орфей" - Перник
16.01.1987 г. - Пловдив, редовен концерт,
зала "Балабанова къща"
21.01.1987 г. - Кюстендил, редовен концерт
22.01.1987 г. - Радомир, редовен концерт
11.02.1987 г. - София, редовен концерт, Камерна зала "България", записан от Радио София, програма "Христо Ботев"
14.04.1987 г. - Монтана, редовен концерт
15.04.1987 г. - Берковица, редовен концерт
27.04.1987 г. - Кърджали, редовен концерт
28.04.1987 г. - Кърджали, участие в празничен концерт
08.06.1987 г. - Търговище, редовен концерт
09.06.1987 г. - Омуртаг, редовен концерт
18.11.1987 г. - Смолян, редовен концерт
19.11.1987 г. - Златоград, редовен концерт
23.11.1987 г. - Перник, редовен концерт
24.11.1987 г. - Разград, редовен концерт
25.11.1987 г. - Кубрат, редовен концерт
08.12.1987 г. - Силистра, редовен концерт
09.12.1987 г. - Добрич, редовен концерт
16.12.1987 г. - Благоевград, редовен концерт
22 - 23.10.1988 г. - Ловеч, редовен и 4 музикално-възпитателни концерта
28.10-01.11.1988 г. - Благоевград, 10 музикално-възпитателни концерта
10-12.12.1988 г. - Габрово, Дряново и Трявна, редовен и 5 музикално-възпититателни концерта
16-17.12.1988 г. - Хасково, редовен и 4 музикално-възпитателни концерта
1989 г. - редовен концерт по време на Фестивал на Класическа-та китара - София, организиран от Никола Минев с участието на Васил Казанджиев - виолончело, Малина Минева – сопран
26.05.1993 г. - редовен концерт, зала "ETORE BOSIO", Бразилия, град Белем, щат Пара
27.05.1993 г. - дуо Малина Минева (сопран) и Никола Минев (китара), Бразилия, град Белем, щат Пара